Många riktar kritik mot shoppingjätten

wish

Över en miljon paket skickas från Kina till Sverige varje vecka.

En stor del av dessa paket kommer från shoppingappen Wish, som länkar dig som kund till olika återförsäljare av varor. Det som lockar många till Wish är att det ofta är väldigt billiga priser – ibland betalar du bara för frakten.

Många är samtidigt kritiska till shoppingjätten som har tagit Sverige med storm. Leva & Bo har bland annat listat anledningar till att inte handla från Wish.

1. Arbetsförhållanden
Eftersom Wish bara är en mellanhand mellan återförsäljare och kund, har ingen koll på arbetsförhållandena gällande åldrar, löner, miljö

och andra förhållanden. Vissa påstår dock att samma varor säljs i butiker i Sverige, skillnaden är att genom att handla med Wish köper man varorna direkt från fabriken, skriver Leva & Bo.

2. Miljö
Paketen som köps genom Wish, fraktas med flyg. Det gör att miljöpåverkan blir 20-30 gånger större än genom frakt via containrar på fartyg, vilket ofta är fraktsättet för svenska butiker.

3. Säkerhetskrav
Saker som säljs i Sverige måste uppfylla många säkerhetskrav, till exempel gällande elektronik. De här kraven finns inte i Kina vilket gör att man istället själv är ansvarig för elektroniken. Det är inte heller samma kontroller för gifter och kemikalier som i EU, vilket gör att man inte vet vad smink och skönhetsprodukter från Wish innehåller.

4. Rättigheter
Precis som att man själv är ansvarig för en elolycka, gäller inte heller svensk konsumentlagstiftning eller svensk marknadsföringslag på sakerna man köper från Kina. Eftersom Wish bara är en mellanhand mellan köpare och säljare vet man inte heller riktigt vem man handlar av, skriver Leva & Bo.

5. Konkurrensen
I dagens läge är många svenska återförsäljare irriterade på privathandeln från Kina. Inom kort kommer dock reglerna antagligen att ändras för momssystemet. Förslaget är att det kommer att läggas en avgift på 125 kronor per paket plus moms från alla paket utanför EU, oavsett hur mycket värde paketet har. Postnord kommer att lämna in en rapport om detta till Tullverket den 1 mars.