9 saker du kommer märka med kroppen om du äter 2 ägg om dagen

Ägg är ett av de nyttigaste och mest näringsrika livsmedel som finns. Det finns massor av anledningar till att man borde äta ägg. Bland annat hjälper det dig att gå ner i vikt och bidrar till ett starkare immunförsvar. Dessutom är det billigt och gott! Här är 9 anledningar till att äta ägg.
egg-2096327_960_720

1. Det är bra för hud, naglar och hårväxten

Ägg innehåller mängder av olika vitaminer som är supernyttiga – vitamin A, B6, B9, B12, D och E. Dessutom innehåller ägg även omega 3-fetter. Allt detta sammantaget bidrar till bättre hår, hud och naglar.

2. Gör skelettet och tänderna starkare

Förutom livsviktiga vitaminer innehåller ägg även kalcium. Det är bra ur flera aspekter, inte minst för att stärka skelettet. Man kan till och med äta äggskalen för att få i sig ännu mer kalcium.

3. Bygger muskler

Alla människor måste få i sig proteiner. För musklernas funktioner, hårväxten, naglarna och mycket mer. Ett stort egg innehåller cirka 6-7 gram protein. Så om du tränar kan du med fördel proppa i dig ett par ägg i stället för att dricka proteindrinkar.

4. Det är bra för hjärnan

Kolin är ett ämne som inte finns i så många livsmedel, men det finns i ägg! Det bidrar bland annat till hjärnans funktion på så sätt att kolinet tar ner det dåliga kolesterolet i kroppen och förbättrar korttidsminnet.

5. Du blir piggare

Proteinet som finns i ägget ger dig stabil och varaktig energi på längre sikt.

6. Hjälper dig gå ner i vikt

Att man blir mätt av ägg kan nog alla hålla med om. Genom att äta ett ägg i kombination med exempelvis grönsaker får du en stabil och nyttig måltid. Som dessutom är extremt kalorisnål. Ett kokt ägg innehåller omkring 70 kalorier.

7. Det skyddar ögonen

Antioxidanterna zeaxanthin och lutein som finns i ägg skyddar ögonen, dessutom minskar det risken för gråstarr.

8. Det minskar risken för diabetes

Enligt en finsk studie löpte män som åt fyra ägg per vecka 37 procent mindre risk att drabbas av diabetes 2, än de som åt ett ägg per vecka.

9. Det stärker immunförsvaret

Alla nyttiga vitaminer och mineraler som ingår i ägg bidrar till ett starkare immunförsvar. E-vitaminet i ägget är en naturlig antioxidant som är viktig för immunförsvaret. Genom att äta ett ägg får man i sig en tredjedel av dagsbehovet.

Källor:
Harvard Medical School
Diabetes Wellnes