Nokia ger sig in i prylbranschen igen – med hälsa i fokus
NOKIA
Att finska Nokia var intresserade av att ge sig in i hälsoteknikbranschen skvallrade företaget om redan förra året när de köpte franska hälsobolaget Withings, nu löper de dock linan ut och upptar hela Withings verksamhet inom det egna varumärket. Vilket betyder att produkterna från och med nu kommer att prydas med Nokias namn.

“Nokias globala expansion inom digital hälsa bygger på Nokias enastående historia av kvalitet, tillförlitlighet och förtroende. Dessa är byggstenar som alla är viktiga för att lyckas i hälso-industrin“, säger Brad Rodrigues, interimspresident för Nokia Technologies, i ett pressmeddelande.

Samtidigt som Nokia meddelade att Withings nu blir en del av bolaget passade de även på att utannonsera en rad nya produkter. Däribland en uppkopplad våg och en kompakt blodtrycksmätare, produkter som samtliga kommer att fungera i symbios med hälsoappen Nokia Health Mate.
nok

Enligt Nokia är målet med intåget på hälsomarknaden att förändra dynamiken mellan patient och läkare, och de hoppas kunna hitta nya metoder för att motarbeta kroniska sjukdomar tillsammans med flera etablerade aktörer på området. Som University of Pennsylvania, Mayo Clinic, American Medical Group Association och Stanford MedX.

Att Nokia nu på allvar ger sig in i hälsobranschen är enligt företagets Cedric Hutchings, chef för digital hälsa, ingen överraskning för konsumenterna – för under en konsumentundersökning ska 80 procent av deltagarna ha trott att Nokia redan var verksamma inom området.

”De visste inget om köpet av Withings, de bara antog att Nokia redan fanns verksamma inom fältet”, säger han till Engadget.